Zgodnie z przepisami każdy przedsiębiorca jest zobligowany do ewidencjonowania operacji finansowych realizowanych w ramach działań swojej firmy. W zależności od tego, jaką działalność prowadzi, może zdecydować się na księgowość pełną lub uproszczoną. W przypadku księgowości pełnej przedsiębiorcy automatycznie są zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych. O tym, kto ma taki obowiązek, można przeczytać w art. 2. ustawy o rachunkowości. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, postanowiliśmy również napisać o tym w dzisiejszym artykule.
W czyim obowiązku jest prowadzenie ksiąg rachunkowych?
Art. 2. ustawy o rachunkowości wskazuje, że prowadzenie ksiąg rachunkowych samodzielnie lub przy wsparciu biura rachunkowego, jest obowiązkiem:
- spółek handlowych (osobowych i kapitałowych), spółek cywilnych oraz osób prawnych z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego,
- osób fizycznych i ich spółek cywilnych, jawnych i partnerskich, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za ubiegły rok obrotowy przekroczyły 2 000 000 euro,
- jednostek organizacyjnych działających na podstawie prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi, przepisów o funduszach inwestycyjnych, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych lub przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (bez względu na wielkość przychodów),
- gmin, powiatów i województw,
- jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej,
- oddziałów i przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych,
- innych jednostek, które otrzymują na realizacje zadań zleconych dotacje lub subwencje z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych.